• Switch to English
  • You are in Greek version

Thursday 02.10.2008, ¶ Software, 17 Σχόλια

# Εγγραφείτε στα RSS feeds 

Ώστε θέλεις να φτιάξεις το δικό σου CMS (μέρος 2ο);

- Γιατί και μέρος 2ο; Δε σου έφτανε το 1ο;
- Όχι, γιατί αποδεικνύεται ότι δεν κάλυψε όλα όσα υποβόσκουν κάτω από την εμμονή σχεδόν όλων των εταιριών που δραστηριοποιούνται στο Web design και development στην Ελλάδα, να έχουν το δικό τους CMS.

Αν έχουν όλοι από ένα, εσύ γιατί να ξεχωρίζεις;

Όταν ο πρώτος χρυσοθήρας βρήκε χρυσάφι κοσκινίζοντας την άμμο στις όχθες του ποταμού έγινε ήρωας. Η πόλη τον κοιτούσε με δέος και φθόνο κι αυτός έβγαλε από 5 γραμμάρια χρυσό χρήματα για όλη του τη ζωή.

Ο δεύτερος πήγε σχεδόν το ίδιο καλά με τον πρώτο. Το ίδιο και ο τρίτος. Μετά άρχισε να ξεφτίζει το πράγμα.

Τι εννοώ; Ότι για καμία εταιρία το να έχει το δικό της CMS δεν είναι ένα στοιχείο που την κάνει να ξεχωρίζει. Ναι, ίσως δείχνει μια εργατικότητα, αλλά έως εκεί. Αν η πρώτη ελληνική εταιρία που έφτιαξε το δικό της CMS ήταν κάτι σαν τον χρυσοθήρα της πιο πάνω παραγράφου, σήμερα ένα ακόμα CMS δε λέει τίποτα. Δεν προσφέρει ούτε στο κύρος ούτε στο prestige. Ας είμαστε ρεαλιστές.

Κάποιος να σκεφτεί τους πελάτες παρακαλώ

Είμαι πελάτης. Θέλω να στήσω την ιστοσελίδα μου. Πείθομαι ότι το να χρησιμοποιήσω το CMS της εταιρίας που θα συνεργαστώ θα μου κάνει τη δουλειά καλά. Κάπου εδώ έχει ήδη γίνει ένα λάθος.

Όταν κυκλοφορούν τόσα πολλά CMS που αποδεδειγμένα (γιατί έχουν τεσταριστεί από χιλιάδες ανθρώπους) είναι εύχρηστα και ικανά για τους χρήστες τους, γιατί να πιστέψω ότι το δικό σου CMS είναι καλύτερο; Όταν μάλιστα το έστησες χωρίς να κάνεις τα σχετικά usability tests; Όταν είναι αμφίβολες οι δυνατοτητές του; Όταν δεν υπάρχει ένα στοιχειώδες manual να το υποστηρίξει; Γιατί να μπουν οι πελάτες μου σε ένα δρόμο με παγίδες; Και μην έχεις καμία αμφιβολία ότι αυτό μπορεί και να μην ισχύει.

Τώρα, θα πει κάποιος: Εσύ είσαι καλός άνθρωπος που δήθεν σκέπτεσαι τους πελάτες σου ενώ εγώ όχι; Δεν ισχυρίζομαι ότι είμαι καλός άνθρωπος, το εστίασες λάθος. Ισχυρίζομαι ότι το να έχω ευτυχισμένους πελάτες είναι ό,τι καλύτερο μπορώ να σκεφτώ σε επαγγελματικό επίπεδο. Για το λόγο αυτό θέλω να τους παρέχω ένα αληθινά καλό CMS κι ας μην είναι δικό μου.

Κερδισμένος χρόνος

Ακριβώς επειδή τα εγχώρια CMS δεν είναι εξίσου λειτουργικά και δυνατά όσο τα γνωστά που κυκλοφορούν, υπάρχει συνεχώς η ανάγκη για βελτιώσεις, κάλυψη κενών ασφάλειας, προσθήκη νέως features κλπ. Πόσο εύκολο όμως είναι να γίνει αυτό σε καθημερινή βάση, ειδικά όταν η ομάδα των developers δεν είναι σταθερή; Αναγκαστικά γίνονται μπαλώματα.

Όλος αυτός ο χρόνος που πάει χαμένος σε hacks, patches κι άλλες τέτοιες μαγγανείες, δε θα ήταν καλύτερα να επενδυθεί σε κάποια άλλη δραστηριότητα π.χ. βελτίωση design, επέκταση των γνωστών CMS με νέα χαρακτηριστικά κλπ.; Δε θα ήταν όλο αυτό πιο αποτελεσματικό για μια εταιρία που πρέπει να βγάλει χρήματα για να μείνει ζωντανή;

Κάντο όπως ο Beckham

Όταν εταιρίες όπως η Happy Cog και η Blue Flavor (και σταματάω εδώ με τις αναφορές) δεν έχουν (ή κι αν έχουν δεν προβάλλουν) τα δικά τους CMS, μήπως αυτό πρέπει να μας πει κάτι;

Δεν μπορώ να φανταστώ ούτε ένα σοβαρό λόγο γιατί αυτοί δουλεύουν με έτοιμα CMS κι όχι με τα δικά τους, εκτός από τον προφανή: γιατί δεν είναι σε θέση να προσφέρουν ένα εξίσου καλό με τα ήδη γνωστά CMS.

Μήπως πρέπει να το κάνουμε όπως αυτοί;

(Το παραπάνω κείμενο, όπως και το 1ο μέρος αφορά -το ξαναλέω- εταιρίες που δραστηριοποιούνται σε υπηρεσίες Web και πουλάνε κυρίως design και development όχι πολύπλοκων απαιτήσεων. Ίσως να αδικώ κάποιες, αλλά μπορεί το κείμενο αυτό να είναι ευκαιρία να τις μάθω.)

17 Σχόλια

# Εγγραφείτε στα RSS feeds 

Picture of Gerasimos

συμφωνώ Γιάννη. Δεν υπάρχει κανένας λόγος. Απολύτως όμως.

Gerasimos
2 October 2008

Picture of dimitris @ insideabox

Γιάννη καλησπέρα, για να μην απλώσω εδώ το σεντόνι μου, το ανέβασα σε ένα πόστ
http://www.insideabox.gr/cms/

Ενδιαφέρουσα κουβέντα άνοιξες... και θα έχει σίγουρα και τρίτο μέρος.

dimitris @ insideabox
2 October 2008

Picture of Basilakis

Συμφωνώ απόλυτα…

Μάλιστα αποφάσισα εδώ και λίγο καιρό να χρησιμοποιώ το Wordpress για όλες τις δουλείες μου. Πέρασα χρόνο να δημιουργήσω screancasts για υποψήφιους πελάτες για το Admin Panel του, χρόνο στην εκμάθηση του API και τα σχετικά…

Αφιέρωσα χρόνο να γράψω Plugins που θεώρησα πως θα μου είναι χρήσιμα.

Ομολογώ πως πραγματικά με «έτρωγε» εάν θα είναι εις βάρος μου η χρήση του wordpress… Αλλά πλέων αφού διάβασα ένα τέτοιο άρθρο, έφυγε κάθε φοβία!

Basilakis
2 October 2008

Picture of nsyll

Στο συνέδριο του Drupal στην Szeged είχα την τύχη να παρακολουθήσω το keynote του Rasmus Lerdorf τον πατέρας της php (δείτε την παρουσίαση αξίζει τον κόπο). Εντύπωση μου έκανε όταν ανάφερε ότι “Δεν μου αρέσουν τα framework” αλλά μιλάμε βέβαια για κάποιον που έχει ατελείωτη εμπειρία στο σχεδιασμό και είναι λογικό να του ξινίζουν οι γενικές λύσεις τύπου framework γιατί πάντα κάνουν περίπου αυτό που θέλεις και ποτέ ακριβός.

Την ίδια απάντηση βέβεα είναι δύσκολο να την δεκτό από άλλους προγραμματιστές εκτός ελάχιστων εξαιρέσεων, πχ όπως είναι ο Γιώργος Παπαδάκης από την phaistos.

Πίσω από project όπως το Drupal, Joomla κτλ υπάρχουν ατελείωτες ώρες ανάπτυξης, ελέγχου, διορθώσεις ξανά ανάπτυξης και ξανά ελέγχου κτλ κτλ που μόνο από ένα πολύ έμπυρο προγραμματιστή ξεπερνιέται και μόνο για εξειδικευμένες λύσεις.

Τα cms και τα framework τέλος μην ξεχνάμε οτι είναι προγράμματα - πλατφόρμες με σκοπό να καλύψουν όσο πιο ολοκληρωμένα μπορούν τις γενικά ανάγκες του κοινού που απευθύνονται. Εκ τούτου η αρχιτεκτονική τους πολλές φορές πλατειάζει με αποτέλεσμα να φορτώνονται περιττές  διεργασίες και δεδομένα μήπως κάτι-κάποιος τις χρειαστεί να της χρησιμοποίηση.

Οπότε νομίζω ότι η ανάγκη ανάπτυξης από το μηδέν μιας εφαρμογής cms ή η χρησιμοποίηση ενός έτοιμου cms ή framework εξαρτάτε από την ιδιαιτερότητα του project, το επίπεδο και την εμπειρία των προγραμματιστών και των αναμενόμενο φόρτο εργασίας της εφαρμογής

nsyll
2 October 2008

Picture of porcupine

@Basilakis: Ευχαριστώ για την εμπιστοσύνη.

Κρίνω με βάση τα όσα βλέπω κάθε μέρα να συμβαίνουν και να απασχολούν μια μικρή ή μεσαία εταιρία όπως την περιέγραψα στο post.

@nsyll: Πολύ ενδιαφέρον σχόλιο.

Και πάλι θα πω ότι στον Ελληνικό χώρο τα μεγέθη είναι, για τις πιο πολλές εταιρίες design & development, συγκεκριμένα.

Εστιάζω σε ένα πράγμα που το θεωρώ αρχή στη δουλειά μου: να δίνω λύσεις. Από τη στιγμή που ένα γνωστό CMS με καλύπτει καλά, δε βλέπω το λόγο γιατί να κάνω το δικό μου, αντί να επενδύσω χρόνο να το κάνω καλύτερο.

porcupine
2 October 2008

Picture of dimitris @ insideabox

@porcupine Η γραμμή που αναφέρεις το “να δίνω λύσεις” είναι το βασικότερο, και εγώ εκεί στηρίζω την λογική μου, αλλά δεν αντικρούει το να χρησιμοποιείς και ένα commercial cms ή ακόμη και το δικό σου.
Είμαστε στην εποχή των ανοιχτών προτύπων, ο τύπος της άδειας ενός cms παίζει ρόλο, αρκεί όμως να εξυπηρετεί σωστά το αποτέλεσμα του πελάτη.

dimitris @ insideabox
2 October 2008

Picture of porcupine

@dimitris: Καμία αντίρρηση όσον αφορά τα commercial CMS. Μαζί σου και σε αυτό. Και στα δύο posts δεν κάνω διαχωρισμό σε π.χ. commercial και open source ή κάτι άλλο.

Απλώς βρίσκω πιο αποτελεσματικό το “όχι-δικό-μου-CMS”  cool smile

porcupine
2 October 2008

Picture of dimitris @ insideabox

ΟΚ απλά συμφωνούμε! cool smirk

dimitris @ insideabox
2 October 2008

Picture of nsyll

@purcupen θα συμφωνήσω μαζί σου ότι στην ελληνική αγορά η απαιτήσεις  για custom λύσεις είναι περιορισμένες όπως και η εταιρίες / άνθρωποι που μπορούν να δώσουν λειτουργικές custom λύσεις είναι ελάχιστες

nsyll
2 October 2008

Picture of PanosJee

Συμφωνώ απόλυτα και να μην μιλήσουμε για expandability, security, scalability που σίγουρα δεν είναι τόσο καλά μελετημένα.

Κάποτε κάποιος με είχε ρωτήσει αν μπορούμε να πλασάρουμε το Joomla σα δίκο τους έργο! Εφαγε κράξιμο τρελό!

Vendor lock in κανείς?

PanosJee
2 October 2008

Picture of theodore

θεωρώ πως ένα custom cms με στόχο την εξέλιξη του.. , δυνιτικά μόνο κέρδος  επιφέρει για συμβατικά sites βέβαια.. σκέψου να πουλάς το ίδιο πράγμα πολλές φορές και σε κάθε Update σου να ξέρεις τι και που είναι ...(δεν ξάχνεις την λογική ενός ξένου) και αν αυτό είναι απλό , εύχρηστο , ταχύτητατο (δεν έχει ενα κάρο κώδικα) να έχει μέσα του και την προσωπική σου πατέντα που καλύπτει τα προηγούμενα τα πράγματα γίνονται πολύ όμορφα... Ενοείται πως για μεγάλα έργα με πολλές παραμέτρους η επιλογή σε framework είναι μονόδρομος... όμως μου έρχεται και το παράδειγμα του ράφτι και του μαγαζιού που πουλάει ρούχα , ο ένας στο φτιάχνει στα μέτρα σου και το μαγαζί προσπαθεί να τα βρει smile

theodore
3 October 2008

Picture of Dimitris

Είπα και εγώ να γράψω ένα σχόλιο και σαν τον dimitris @ insideabox, είδα ότι ήταν καλύτερα να κάνω ένα post στο blog.

Dimitris
3 October 2008

Picture of klou

Αν είσαι σίγουρος ότι μπορείς να προσφέρεις στον Πελάτη ότι σου ζητήσει μελλοντικά, με το commercial or not CMS που χρησιμοποιείς, τότε why not, εννοείται ότι συμφέρει να μην προχωρήσεις στην ανάπτυξη του δικού σου.
Αν ομως κάποια στιγμή έρθεις στη δύσκολη στιγμή να απαντήσεις στον πελάτη σου: Συγνώμη, αυτό δεν υποστηρίζεται ή αυτό δε γίνεται στη παρούσα φάση, και ο λόγος είναι το CMS, τότε καταλαβαίνεις ότι ήρθε η ώρα να προχωρήσεις σε κάτι δικό σου, που ακόμα κι αν δεν είναι τόσο τεσταρισμένο όσο τα μεγάλα open source or commercial CMS, μπορεί να σου κάνει ότι ζητήσεις.

Ουσιαστικά είναι ακριβώς αυτό που είπες, αναλόγως τα μεγέθη και τα μεγέθη στην Ελλάδα, σπάνια ξεφεύγουν τόσο.

Nice article. Thanks.

klou
4 October 2008

Picture of barak

Aκριβώς επειδή τα εγχώρια CMS δεν είναι εξίσου λειτουργικά και δυνατά όσο τα γνωστά που κυκλοφορούν.

Από που προκύπτει αυτό το συμπέρασμα; Έχεις κάνει κάποιο συγκριτικό test; Το NetVolution
για παράδειγμα της Atcom είναι εξαιρετική εφαρμογή. Συγκρινόμενο με ποιο το βρίσκεις
λιγότερο λειτουργικό ή δυνατό και σε ποια χαρακτηριστικά;

barak
9 October 2008

Picture of porcupine

@barak Έχω δει γύρω στα 10 ελληνικά CMS. Όχι, το ΝetVolution δεν το έχω δει. Λέει κάτι αυτό; Δε νομίζω.

Εγώ μιλάω για την μεγάλη πλειοψηφεία, και όπως σημειώνω στο τέλος του κειμένου, ίσως να αδικώ κάποιες εταιρίες και είναι ευκαιρία να τις μάθω.
Ταυτόχρονα μίλησα για εταιρίες συγκεκριμένου βεληνεκούς. Ξέρω πολλές που κάνουν advanced development κι έχουν τα δικά τους CMS που τις εξυπηρετούν μια χαρά.

Αν, λοιπόν, το NetVolution σκίζει, τότε 1. μπράβο στους δημιουργούς του και 2. δεν αλλάζει την εικόνα που περιέγραψα και που κυριαρχεί.

porcupine
9 October 2008

Picture of Στέργιος

Καλησπέρα mr.porcupine. Το άρθρο αυτό καθώς και το πρώτο μέρος του είναι άκρως αληθινό και ενδιαφέρον. Η γνώμη μου είναι οτί όταν υπάρχουν τόσο καλά και πολυδιάστατα CMS όπως το expression engine το οποίο χρησιμοποιείται για το site σας είναι περιττό και χρονοβόρο να δημιουργεί κανείς το δικό του CMS.

Στέργιος
20 October 2008

Shoot it





Παρακαλώ συμπληρώστε την παρακάτω πρόταση *: Το όνομα αυτού του website είναι: porcupine....
Smileys Να θυμάσαι τα στοιχεία μου
Να ειδοποιούμαι για απαντήσεις
  • Τα πεδία με την ένδειξη * είναι υποχρεωτικά
  • Πείτε ποιος είστε με ένα Gravatar
  • Επιτρεπόμενα tags: a, blockquote, em, strong
  • Το υπερσύγχρονο σύστημά μας ελέγχει σχόλια άσχετα με το κείμενο ή που δεν συμβαδίζουν με το site και τα διαγράφει αυτόματα
  • Για να κάνετε 2ο σχόλιο, παρακαλώ περιμένετε 5'.

Προεπισκόπιση σχόλιου